Meldpunt Goed Verhuurderschap
Voor klachten bij huren
Gemeenten willen graag kunnen optreden bij misstanden op de lokale huurmarkt. Hiervoor is de Wet Goed Verhuurderschap ingesteld. In de wet zijn landelijke regels opgesteld.
De regels zien toe op:
- Het voorkomen en tegengaan van discriminatie en intimidatie
- Het voorkomen van een te hoge waarborgsom en onredelijke servicekosten
- De plicht om de huurovereenkomst op schrift te stellen
- De plicht om de huurder een aantal zaken te informeren, bijvoorbeeld over de rechten en plichten.
- Er is een verbod op het vragen van dubbele bemiddelingskosten.
Voor wie gelden de regels?
Deze regels gelden voor verhuurders en de verhuurbemiddelaars.
Werken zij niet volgens die regels? Dan kan dit gemeld worden bij de gemeente. De gemeente kan daarbij een waarschuwing of boete geven aan de verhuurder.
Afhankelijk van uw klacht kan de gemeente u ook doorverwijzen. Naar bijvoorbeeld het meldpunt voor anti-discriminatie of het Juridisch Loket.
Arbeidsmigranten
Om arbeidsmigranten beter te beschermen zijn er voor hen extra regels. Zo moet de huurovereenkomst apart van de arbeidsovereenkomst worden vastgelegd. De verhuurder moet de arbeidsmigrant informeren in een taal waaraan de arbeidsmigrant de voorkeur geeft.
Klachten over huren bij een woningcorporatie
Huurders van een woningcorporatie kunnen een klacht indienen bij de corporatie die de woning verhuurt. Die handelt de klacht zelf af.
Woningcorporaties
Hulp nodig?
Heeft u hulp nodig bij het maken van de melding? Neem dan telefonisch contact op met Lisanne Overeem. Dat kan via telefoonnummer (0316) 279 111.
U mag de melding ook schriftelijk doen. Stuur uw brief naar:
Gemeente Duiven
T.a.v. Meldpunt Goed Verhuurderschap
Postbus 6
6920 AA Duiven
Belangrijke tekst: If you want to translate this information in your own language, you can useGoogle Translate.